Cum am câștigat un stagiu la un cabinet de avocați de prestigiu în Franța

Astăzi vorbim despre Franța, studenție si oportunități.

Înainte ca să vă spun cum am câștigat un stagiu de practică la un cabinet de avocatură de prestigiu în Franța, voi descrie diminețile proaspete petrecute în trenuri, cu ziare și croissante franțuzești.

Timp de 3 săptămâni, am făcut un stagiu de practică în Colmar, oraș foarte frumos, situat la 74 km de Strasbourg, în estul Franței, la hotar cu Germania. Ceea ce ar merita să descriu, cu delicatețe, despre toată această experiență, va fi întins pe pagină, mai jos.

În principiu, aerul franțuzesc se dovedește a fi unul ospitalier si foarte respectuos! Din acest considerent, mediul în care m-am aflat pe toată durata stagiului, a fost unul cald, personalul fiind constituit din 3 avocați și 2 secretari. Toți avocații reprezintă părțile în fața Curții de apel din Colmar, care este cea mai mare jurisdicție din regiunea Alsacia. (În total, Franța numără 18 regiuni din 1 ianuarie 2016). Este vorba despre o jurisdicție de gradul II din ordinea judiciară a sistemului francez, care urmează după prima instanță (tribunale) și precedă Curtea de casație (cea mai înaltă jurisdicție a organizării judiciare din Franța).

În continuare, propun o descriere atât concretă, cât și succintă, a experienței în cauză.

     1. Ce am făcut în cadrul stagiului.

Primo, activitatea mea s-a axat pe analiza și decorticarea diferitor dosare de natura dreptului obligațiilor (materie bancară/comercială/responsabilitate contractuală), dreptului familiei, dreptului muncii (de exemplu, relațiile dintre angajatori și angajați cu prezența regimului de garanție a salariilor) și altele. Această operație individuală era urmată și susținută de către discuții conviviale cu avocatul – Maître de stage, o Doamnă extraordinară cu o experiență de peste 25 de ani, care m-a luminat și mi-a explicat, minuțios, detalii, principii și excepții ale dreptului francez. Salut și apreciez această răbdare și voință, pentru că, mai povestesc și alți studenți, că nu toți sunt tratați așa cum ar trebui la locul de stagiu.

Secundo, am făcut cercetări juridice pentru rezolvarea câtorva cazuri în curs, după care le prezentam avocatului și le discutam. Sursele juridice le prezint dihotomic: pe o platformă online la care am acces gratuit grație faptului că sunt studentă la Universitatea din Strasbourg, și în reviste juridice actualizate periodic, prezente în biblioteca cabinetului.

In fine, prezența la Curtea de apel și ghidarea de către toți 3 avocați ai cabinetului, a contribuit foarte mult la întărirea cunoștințelor, în special, cu referire la procedura în instanță. Am avut acces la procese interzise publicului, la ședințe ale avocaților Curții conduse de magistrați și la biblioteca Curții rezervată doar pentru avocați și magistrați. Am asistat la procese atât simple, cât și complicate deschise cu 8 ani în urmă, și cu dezbateri de 3 zile în continuu.

     2. Care a fost atitudinea personalului față de mine.

Înainte de a merge la stagiu, un prieten, în glumă, îmi spusese că voi face cafea în cabinet. În sens că tinerii studenți nu prea sunt puși la muncă, ci din contra, sunt solicitați la nimicuri și cafele.

Să vă povestesc că Doamna avocat m-a invitat la restaurant italian să luăm prânzul împreună cu o altă avocată din cabinet. Avea grijă de mine să nu mă pierd prin Curte și nici prin oraș. Și sincer, mă simțeam incomod când secretara mă întreba „Vous voulez un petit café, Tatiana?”.

     3. Cum am câștigat stagiul.

Mergeam prin holul facultății într-o zi și la o masă era un stand ELSA (The European Law Students’ Association), cu o prezentare de stagii. Mă apropii să văd ce se petrece și acolo îmi propune să particip la un quiz juridique, informându-mă că unica persoană câștigătoare a acestui mic concurs, va face un stagiu la Colmar. 

Niciodată să nu subestimați valoarea glumelor. Că și eu am participat la concurs dintr-o glumă.

                 
 Your voice can change the world!



Comentarii

  1. Tatiana, bravo! Faci pasi siguri pe treptele complexe ale jurisprudentei. Cindva, iti vei aminti de acesti primi pasi si vei exclama - doamne, ce naiva eram! Apropo, citi studenti au mai participat la quiz juridique?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, domnul Cristea! Ce fel de studenție fără de naivitate?! Despre numărul participanților la quiz juridique, organizatorul mi-a comunicat 20-30 persoane, nu țin minte numărul exact (dintre care majoritatea sunt la Master 1).

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare